کارگاه های روپا

هوش در دو سال اول زندگی کودکان مفهومی حسی- حرکتی است، به این معنا که هر اندازه حواس کودکان بیشتر در معرض تحریک های مناسب قرار گیرد و مهارت های حرکتی آنان تقویت شود ساختار مغز پیچیده تر و قابلیت های آن بیشتر می شود. از سوی دیگر موفقیت در بسیاری از حوزه ها مستلزم بهره­مندی از مهارت های حرکتی درشت یا ظریف است. برای مثال ورزشکاران و یا هنرمندان بیش از دیگران از قابلیت های حرکتی درشت و ظریف خود استفاده می کنند.

دوران کودکی بهترین زمان برای ایجاد این قابلیت هاست. هم مهارت های حرکتی درشت و هم مهارت های حرکتی ظریف در رشد کودک نقش به سزایی دارند و باید تقویت شوند.

مهارت های حرکتی درشت

امروزه با توجه به اینکه فعالیت بچه ها کاهش یافته است و زمان زیادی را صرف تماشای تلوزیون و بازی های نشستنی می کنند، مهارت های حرکتی درشت بچه ها ضعیف شده است. فعالیت به خصوص برای سنین پیش از دبستان ضروری است. چرا که عدم فعالیت حرکتی موجب ایجاد اخلال در رشد مناسب ماهیچه ها و استخوان ها می شود.

بازی هایی که در بیرون از خانه انجام می شوند، معمولا بهترین نوع بازی ها برای تقویت مهارت های حرکتی درشت و جلوگیری از اضافه وزن می باشند. اسباب بازی هایی نیز وجود دارند که مهارت های حرکتی درشت را تقویت می کنند، برای مثال: جامپینگ حیوانات، جامپینگ توپی، انواع توپ ها، ترمپولین ها، اسباب بازی های هل دادنی و کشیدنی و… .

مهارت های حرکتی ظریف

اغلب کودکان ابتدا مهارت های درشت را می آموزند و به مرور مهارت های ظرف خود را تقویت می کنند. اگر مهارت های ظریف از طریق فعالیت های مختلف تقویت نشوند مشکلات بزرگی می توانند ایجاد کنند. برای مثال کودک نمی تواند مداد را دستش بگیرد، نمی تواند اشیای کوچک (پاک کن ریز، تراش کوچک، نخ) را در دست بگیرد و با آن ها کار کند. دگمه های لباسش را نمی تواند ببندد و یا به سختی موفق به انجام اینکار می شود (نسبت به همسالان) و… . بنابراین بسیار مهم است که مهارت های ظریف کودکان پیش از ورود به دبستان تقویت شود. بازی ها و اسباب بازی های متفاوتی برای تقویت مهارت های حرکتی ظریف و عضلات ظریف انگشتان دست وجود دارند، برای مثال: انواع نخ کردنی ها، انواع چفتوها  و چفت شونده ها، سازه ها، پازل ها، اسباب بازی های کوبه­ای، جا گذاردنی ها، اسباب بازی های با قطعات ریز (برای ۳ سال به بالا که خطر قورت دادن اشیا نباشد)، اسباب بازی های پیچی و… .

مرکز پایش برای کمک به رشد همه جانبه کودکان با همکاری موسسه تخصصی روپا کارگاه هایی را برای برای تقویت تمرکز، تعادل و هماهنگی های حرکتی برگزار می کند. در این کارگاه­ها از بازی های ریتمیک، بازی های سنتی و بازی های ادراکی – حرکتی برای رسیدن به اهداف استفاده می شود.