کارگاه های مادر و کودک

در کارگاه های مادر و کودک مرکز پایش در ابتدای هر بازی هدف از انجام آن مشخص شده و مادر پس از آگاهی از این که این بازی به رشد چه مهارتی در کودک کمک میکند بازی را یاد گرفته و با کودک خود دنبال میکند.
از آنجا که در دو سال اول زندگی، کودکان از راه آزمون و خطا و تکرار رفتارهای ثابت قدرت یادگیری پیدا میکنند؛ طی جلسات ابتدایی معمولا بچه ها بازی ها را آنطور که والدین انتظار دارند دنبال نمیکنند ولی در اثر تکرار مداوم و آشنایی با محیط و کودکان دیگر شروع به همکاری میکنند و علاوه بر یادگیری بازی های هدفمند تعاملات اجتماعی کودکان نیز افزایش می یابد.
کودکان از طریق بازی به شخصیتی متعادل دست می یابند. کارگاه مادر و کودک کمک میکند تا کودک در کنار مادر از فضاهای بازی و آموزشی شناخت بیشتری پیدا کند.
سعی بر این است تا بازی ها متنوع و کوتاه باشند تا کودک اشتیاق و انگیزه بازی را از دست ندهد.
این نکته بسیار حایز اهمیت است و لازم است والدین نیز در منزل بازی ها را به صورت مداوم و برای طولانی مدت انجام ندهند و تا زمانی که کودک خسته نشده و هنوز اشتیاق و انگیزه آن بازی را دارد؛ فعالیت را متوقف کرده و کودک را در انجام بازی مربوطه تشویق کنند.

اهداف بازی های اجرا شده در کارگاه:

۱- تقویت هماهنگی چشم و دست
۲- افزایش دقت و تمرکز
۳- افزایش قدرت حل مسئله
۴- افزایش صبر و تحمل
۵- برطرف شدن ترس از محیط های بسته
۶- برطرف شدن ترس از صداها
۷- تقویت مهارتهای کلامی
۸- ایجاد ارتباط کودکان با یکدیگر بدون پرخاشگری
۹- تقویت و بهبود غذا خوردن
۱۰- یکپارچه سازی حسی

انواع کارگاه مادر و کودک

کارگاه های مادر و کودک در مرکز پایش به سه بخش زیر تقسیم بندی میشوند:

الف : کارگاه مادر و کودک ۹ تا ۱۲ ماه سه ماه یعنی ۱۲ جلسه است.

هدف از برگزاری این کارگاه کاهش واز بین بردن اضطراب جدایی کودک٬ تقویت حواس ۵گانه٬ تقویت مهارتهای حرکتی و جنبشی٬ افزایش هماهنگی چشم و دست و چشم و پا٬ افزایش توجه وتمرکز ٬ توجه به بقیه همسالان و آمادگی برای پذیرش آنها٬ بازیهای گروهی برای تخلیه هیجانات و در نهایت فرصتی برای به اشتراک گذاشتن تجارب و لذت های مادرانه به بقیه اعضا گروه است.

ب: کارگاه مادر و کودک ۱ تا ۲ سال طی ۲۴ جلسه (یک روز در هفته) به مدت ۶ ماه برگزار میشود.

محور اصلی کلاس ها افزایش دقت و تمرکز و ارتقا مهارتهای شناختی و اجتماعی کودک از طریق بازی است.
تمامی فعالیتها با حضور و مشارکت جدی مادر انجام و در پایان ترم ششم یک جلسه به صورت پرسش و پاسخ درباره رفتارهای کودک خواهیم داشت.
دو ترم آخر یعنی ترم ۵ و ۶ بیشتر به مباحث هوش هیجانی یعنی شناخت و کنترل احساسات و هیجانات کودک، پرداخته میشود که از طریق بازی دنبال میشود.

ج: کارگاه مادر و کودک ۲ تا ۳ سال

کارگاه مادر و کودک ۲ تا ۳ سال در طی ۳ ترم ۸ جلسه‌ای (مجموعا ۲۴ جلسه) اجرا می‌شود.
هدف از این کارگاه‌ها، بهبود مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی کودکان، مهارت‌های خودیاری و استقلال، مهارت‌های کلامی، حرکتی و شناختی، افزایش دقت و تمرکز، خودآگاهی، شناخت احساسات، تخلیه هیجانی و افزایش خلاقیت است.
فعالیت‌های کارگاه به گونه‌ای طراحی و تنظیم شده که مهارت‌های بچه‌ها در حین بازی و با انجام فعالیت‌های جذاب و مورد علاقه، تقویت می‌شود.
در این کارگاه بچه‌ها با همراهی مادرهای عزیز، کاردستی درست می‌کنند، آشپزی می‌کنند، با حیوانات، اَشکال و احساسات مختلف آشنا می‌شوند، بازی‌های کثیف کاری و تخلیه هیجانی انجام می‌دهند.