مشاوره پیش از ازدواج

بر اساس یک نظرسنجی که در مجله روانشناسی خانواده منتشر شده است زوجهایی که مشاوره های قبل از ازدواج داشته اند، سطح بالاتری از رضایت زناشویی را تجربه می¬کنند. در آمریکای شمالی، مشاوره پیش از ازدواج را بسیار مهم می دانند و به همین دلیل قوانینی را پیشنهاد کرده‌اند که هر یک از همسران باید در حدود ۱۰ ساعت مشاوره قبل از ازدواج را شرکت کند و سپس می توانند به صورت قانونی ازدواج کنند. در امریکا سالانه میلیاردها دلار صرف برنامه¬های جلوگیری از طلاق و یا خدمات به زوجهای در شرف طلاق میشود؛ البته که این میلیارد دلار در مقابل شکستهای عاطفی و روانی که، زوجین پس از طلاق و یا در یک ازدواج ناموفق می بینند بسیار کمتر است.
مشاوره قبل از ازدواج نوع تشخیص، پیشگیری و حتی درمان است. به کمک مشاوره پیش از ازدواج می توان اطمینان حاصل کرد که دختر و پسر یک رابطه قوی و سالم را به عنوان پایه‌ای برای ازدواج پایدار و متقابلاً رضایتبخش ‌ایجاد کرده اند. این موضوع نه تنها صرفاً برای تفاهم بین زوجین است بلکه همچنین برای تفاهم یک خانواده و همینطور جلوگیری از آسیبهای ارزشی و روانی که فرزندان در یک خانواده غیر هم سطح تحمل می کنند خواهد بود. مشاوره قبل از ازدواج از بسیاری از خسارتهایی را که ممکن است در آینده تحمیل شود جلوگیری میکند.

موضوعات مهم و مورد توجه در جلسات مشاوره شامل مواردی مانند صمیمیت، پول، اهداف شغلی ، ارزش های فردی، وضعیت مالی، زندگی جنسی  و غیره است و انتظارات طرفین در خصوص داشتن فرزند، اعتقادات مذهبی ، مشارکت در امور خانواده و زندگی اجتماعی پرسیده می شود.