پژوهش­ها نشان داده­ اند والدینی که با استرس بیشتری در زندگیشان روبرو هستند به احتمال بیشتری کودکان چاق دارند. کودکان والدینی که خود را تحت فشار روانی می­ بینند، در مقایسه با کودکانی که والدینشان فشار روانی کم­تری را تجربه می­ کنند، از فست فودها به میزان بیشتری استفاده می ­کنند. متخصصان تغذیه معتقدند که استرس والدین ممکن است یک زنگ خطر مهم برای چاقی کودکان و رفتارهای مرتبط با آن باشد. به اعتقاد آن­ها، شدت و تعداد استرس ورها نیز مهم است. استرسورهای والدین که با چاقی کودکان مرتبطند عبارتند از: سلامت روانی و جسمی ضعیف، فشار مالی، و تک سرپرستی.

در یک پژوهش خانواده­ هایی که فرزند ۳ تا ۱۷ ساله داشته و دارای کودکان چاق بودند مورد مطالعه قرار گرفتند. از میان متغیرها عواملی مانند استرسورهای والدین، استرس ادراک شده، سن، نژاد، کیفیت سلامت، جنسیت کودکان، سطح آموزش بزرگسال، کیفیت خواب و پیامدهایی مانند چاقی کودکان، مصرف فست فودها، مصرف میوه ­ها و سبزیجات و فعالیت فیزیکی در این خانواده­ ها بررسی شد. نتایج نشان داد که در خانواده ­های تک سرپرست، قوی­ ترین ارتباط با چاقی کودکان وجود داشت. همچنین بین فشار مالی با عدم فعالیت جسمی ارتباط نیرومندی دیده می شد. برخلاف آنچه که انتظار می­رفت، نه استرس ورهای والدین و نه استرس ادراک شده، هیچ کدام با کاهش مصرف میوه­ ها و سبزیجات در کودکان ارتباط نداشت.

پژوهشگران معتقدند والدینی که استرس بالایی را تجربه می­کنند، برای اینکه در مصرف زمان صرفه­جویی کنند و تقاضاهای آماده­ سازی وعده­های غذایی را کاهش دهند، ممکن است فست فودهای بیشتری برای خانواده خریداری کنند. از آن جایی که فست فودها حاوی میزانی زیادی شکر و روغن هستند، یک عامل خطرناک برای چاقی و سلامت کودک به شمار می­روند. همچنین استرس ­های واقعی والدین و نیز استرس ادراک شده، هر دو، ممکن است باعث نظارت کمتر بر کودکان شوند و بدین ترتیب موجب انتخاب­های غذایی ناسالم گردند. اگرچه یک استرس ور می ­تواند استرس ورهای بیش­تری را فراخوانی کند و بر سلامت جسمانی کودکان اثر بگذارد ولی با این وجود ادراک والدین از سطوح کلی استرس شان ممکن است از استرس ورهای واقعی مهم­تر باشد. در پژوهش­های آینده بر روی چاقی کودکان، باید سایر رفتارهای خانواده و نیز فاکتورهای اجتماعی بیشتر مورد بررسی قرار گیرند. مراقبت­های بالینی، پژوهش و برنامه­ های دیگری که استرس ورهای موجود بر روی والدین را کاهش می­ دهند، می­ توانند برای کاهش چاقی در کودکان مؤثر واقع شوند. بنابراین مداخلاتی که هدفشان کاهش استرس والدگری و آموزش مهارت­های مقابله­ای باشد ممکن است در سلامت عمومی و جلوگیری از چاقی کودکان کمک کننده باشند.

 

ترجمه و تنظیم:

 دکتر مریم صداقت / دکترای روان شناسی تربیتی

 نسرین اسماعیلیان / کارشناس ارشد روان شناسی

نویسنده : Admin-Payesh

دیدگاهتان را بنویسید